Lazová stovka 2024

Tak ako každý rok, ani tento nebol výnimkou a ja som bol už v predstihu prihlásený na Lazovú stovku. V práci som si zobral voľno, že si doprajem kľud a vyrazíme o deň skôr na chalupu. No ale tráva bola vysoká a tak doobeda trávim s kosačkou. Po obede už len balím veci do auta, aby som o 16-tej vyrazil smer Prašník. Na Prašníku je zatiaľ málo ľudí a tak parkujem hore na lúke a rovno točím auto, aby sa mi lepšie vychádzalo, čo sa ukazuje ako prezieravý fakt. Peťo už zapisuje účastníkov a tak mu pomáham pri pivku skladať materiál pre bežcov. Spanie už mám vytunené 10 cm matracom a tak prespím celú noc a zobúdzam sa až o 4 ráno na bubnovanie kvapiek na strechu. Ale predpoveď som poznal, tak ma to neprekvapuje, veď o 5-tej to má skončiť a o piatej startuje rovnako ako ja aj väčšina bežcov. Balím sa minimalisticky, v batohu sú len drobnosti, žiadne oblečenie. Náhradné si dávam do dropbacku, ale nakoniec ho ani nevyužijem.

Dropback odovzdávam tesne pred piatou a než stihnem vyjsť von, je odštartované. Začína klasické obiehanie, ale smerom do kopca po smyklavom povrchu to ide pomaly. Za prvou kontrolou prechádzame do bežateľného terénu a tak sa pole trochu trhá. Ja si idem na pohodu, cieľ je byť na bradle tesne po 6:30, kedy sa oficiálne otvorí kontrola. Nakoniec som tam 6:37, dlho sa nezdržiavam a idem ďalej.

Trasa na Podbranč je rovnaká ako po minulé roky a tak jediné, čo ma trochu prekvapí, je podiskované pole, cez ktoré sa veru bežať nedá. Ale aspoň prestáva mrholiť. Kontrola ma trochu prekvapuje, nikde nikoho, ale ako ma zbadajú, už otvárajú dvere a volajú ma dnu. Kopec známych tvárí a ja neviem, komu skôr odpovedať. Čapujem si čaj a do neho colu, niečo zobnem a idem ďalej. Predpoveď bola jasná, dážď na Javorine okolo 13-tej a tak sa treba ponáhľať. Ide sa mi dobre, dole kopcom bežím voľnejším tempom a do kopca kráčam, ale o dosť lepšie ako po iné roky a aj obieham zopár bežcov. Na kontrole vo Vrbociach nás čaká dropbag, ale nakoniec si ho ani nehľadám, len sa očerstvujem, dopĺňam softflask a keď zbadám punčové rezy, tak si dávam odhadom zo 4x.

Za Vrbovcami nás čaká stúpanie na Žalostinú, z ktorej sa otvárajú krásne výhľady do okolia, až po Veľkú Javorinu, ktorá sa pekne belí. Slnko svieti a aj terén nie je až taký blatistý a tak sa dá sem tam aj bežať, len v zbehu do Javorníku bežíme cez pole s dobré, že nie kilovými závažiami na nohe. V Javorníku príde ešte k menšej zachádzke, asi nejaký lokálny záškodník nám pridáva 2-3 km. Na kontrole ma už čaká celá rodina, dávam si polievku, radlera, dopĺňam softflask a spolu s Gabikou a Gabkom, ktorý ma odprevádzajú z kontroly, pokračujem smer Javorina.

Po asi 300 metroch sa otáčajú a ja si idem zase sám hore, ešte pred Megovkou sa zatiahne a zrazu padajú krúpy, ale hneď to aj ustáva, aby sa po chvíli zase spustili. Nahadzujem nepremokavú bundu a poslušne dupem do kopca. Snažím sa si držať tempo, ak sú dole krúpy, viem, že hore bude sneh a ten ma víta na Kubíkovom vrchu, od neho viac či menej sneží až za Veľkú Javorinu, na ktorej je súvislá vrstva. V zbehu do Cetuny ideme všetci opatrne, ale aj tak hodím jeden pád, našťastie na snehu, takže ostávam čistý, ale mokrý.

V Cetune nás víta na kontrole slniečko a úplne iný svet. Idem ďalej cez pamätník ROH, kde nenachádzam kontrolu, na rozdiel od iných rokov bola vraj na smerovníku (mám ho aj na fotke, ale nevidím ju tam). Zbeh do Lubiny je už vysmýkaný a to ani netuším, aký zbeh bude do Višňového. Vďaka ťažbe je to z obtiažami priechodné, čo krok, to šmyk a na ceste pár centimetrov bahna. Našťastie to po asi 500 metroch končí a dá sa bežať. Na kontrole známe tváre a tak ma hostia aj z vlastných zásob piva. Ono veľkú škodu dnes nenarobím, skôr len potrebujem zmeniť chuť v ústach od tej koly a čajov. Za Višňovým nasleduje môj obľúbený úsek singláčov až po Veľký Plešivec, pred ktorým vyťahujem čelovku. Za nim nás čaká Šípkové, len sa k nemu cez tie nekonečné polia prepracovať.

V Šípkovom dobieham bežca predomnou a spolu prichádzame na poslednú živú kontrolu. Nezdržujem sa ale dlho, skoro nič nepotrebujem a tak vyrazíme už spolu na posledný úsek. Zo začiatku sa dá ešte trochu bežať, ale potom do kopca a cez čerstvo osiaté dažďom zmáčané pole je to docela utrpenie. Za ním nás čaká ešte posledné stúpanie na Tlstú a za nou už len šmyklavkou do cieľa. Vo finále čas 18:12, not bad na dané podmienky, ale v roku 2017 za podobných podmienok, som bol o pol hodinu rýchlejší.

O rok som tu hádam zas a Slavovi, tomu patrí obrovská vďaka za túto perfektnú akciu a ešte raz všetko najlepšie k tvojmu jubileu, Slavo.

ALS charitatívny beh – memoriál Jána Svočáka

Cesta na blízky východ Slovenska je aj po rokoch úmorna. Nikdy nekončiace diaľnice, teda ich výstavba, nás odrádzajú od účasti vo východných kopcoch, a pritom je tam krásne a tých super ľudí, čo tam človek stretne. Vo Svite, v slovenskej kópii Zlína sme ešte neboli a kde sme neboli tam by sa patrilo prísť oňuchať nové prostredie. A za dobrú vec sa vždy lepšie behá, než sa len tak potiť v lesoch.

ALS Kozí kameň, 44 kilometrová trať s prevýšením 1900, pôsobí, že snáď ani nie je v kopcoch, zato s luxusným výhľadom na biele Tatry. Tachykardická krivka by mala ostať stabilná, a predsa sa tam našlo veľa srdcových výbežkov. Registrácia začala už v piatok, v kolibe sa zišla pekná partička kamarátov, známych a oddaných ľudí. Dlho sme sa nezdržiavali, lebo naša cesta viedla za rodinou, ktorú sme boli naposledy navštíviť hádam aj 7 rokov dozadu. V sobotu bol parádny program pre deti aj dospelých, rôzne trate, kopec zábavy, ale o tom bežci na najdlhšej trati mohli vediet neskôr už len z fotiek. Odšatrtovali sme o siedmej a zmizli v kopcoch užívať maximálne 7 hodinový beh. Limit bol šibeničný, po zime veľa nabehaného nemám, ale aj celkový odklon od dlhších behov dával tušiť, že budem ledva stíhať do cieľa dobehnúť do 14:00. Od kedy máme Gabka behávame každý zvlášť, každý na svoj čas, tentoraz sme sa išli prebehnúť spolu, zaspomínať ako nám to kedysi behalo.

Na prvý vyšší kopec Smolník, sme sa tiahli vo vláčiku. Štartovali sme so zadu, aby sme nezavadzali novšej verzií nás samotných, spred dvanástich rokov. I keď tie astronomické časy, čo dnes struhnú chlapci i dievky sú vzdialené na svetelné roky od našich výkonov. Ale veď čo, my sa chodíme už len vyvetrať od bežných povinností. Zvlášť na tak krásne komponovanej trati, keď ozaj len hore briežkom, dolu briežkom sa bežalo. Zľahka a plynulo. Kým neprišiel Kozí kameň. Pekne v tichosti, bez väčších rozpakov som vystúpala hore, kde Zbyněk už trpezlivo čakal a fotil. Bez zdržovania hybaj ďalej sa niekam občerstviť. Veľmi neprezieravo mi došla voda a keď ma začali opantávať zradné myšlienky vedela som, že potrebujem cukor a niečo vypiť. Predo mnou sa črtala horárnička, také pekné miesto, točňa pre autá, lenže SVK Ultra stánok nikde. Škoda, ale stánok nakoniec rozložili neďaleko Lučivnej, kde sme sa viacerí zišli pekne zničení. Z pepsi sa mi zdvihol žalúdok. Odvykla som nie len od dlhých behov, ale aj toľkého cukru naraz. Nuž treba aj tráviace ústrojenstvo trénovať, nie na lačno pobehovať. Zbyňek pohotovo naordinoval slaninu, ktorá naozaj sadla vynikajúco. Rozbehli sme sa, nechali sme za sebou aj nejakú skupinku a v spomienkovom optimizme sme sa rútili do cieľa, vraj aký silný finiš sme mávali, rozpamätávali sme sa, že cieľová príťažliovosť nás vždy potiahla. Keď v tom na poslednej občerstvovačke, 5 kilometrov pred cieľom nás uzemnila teta, že či ešte nejdú po nás tí zberači, že či sme už ozaj poslední. Neboli sme. Jooj tetka zlatá, dlho jej bolo. Zobrala som za hrsť slaniny, aby som si ústa zapchala, už sa mi dralo niečo štipľavého jej povedať. Vytunili sme sme cieľové magnety a aj do posledného kopca sme ťahali pekne v rytme. Výsledný čas 6:47, limit sme stihli, party tiež a neboli sme poslední. Ale o to ani nešlo, prišli sme podporiť tých, ktorí behať nemôžu a častokrát už ani dýchať. Kým mi vládzeme, radi podporíme našou skromnou aktivitou a štartovným, tých čo už nemôžu. Nádherná akcia aj myšlienka. Ďakujeme.

Ironman 70.3 Zell am See

Posledný prázdninový víkend sme sa išli zoceliť do Zell am See. Natrénované v posledné letné týždne nebolo, ale chuť bola veľká, ešte sa trošku rozbiť, než začne škola našemu prváčikovi. Naložili sme bicykle, maratónky, plavecké okuliare a vydali sa na posledného polovičného železného muža tejto sezóny.

Ironman 70.3 Zell am See láka svoje obete na cyklistický okruh, vraj jeden z najkrajších. A je to pravda. V týchto oblastiach sme odbehli Hochkönigmana, Grossglockner Ultra a stále sa sem radi vraciame. Ostali sme zacyklený v Tauroch, ale tentoraz namotávame nitky aj okolo Gabka, ktorý sa nechal zlákať závodom Ironkids, najmladšia kategória.

V sobotu v plavkách vyskúšal vodu, bola síce trochu studená, ale rozhodol, že bez neoprénu sa mu bude lepšie bežať. 50 metrov odpláva a 700 metrov už len pobeží v plavkách a tričku, lebo pravidlá platia aj pre Ironkids. 17°C voda nebola taký prolém, ako bójka, ktorá určovala smer a vzdialenosť. Čím viac ju ťahali ďalej, tým zúfalejší pohľad smeroval na jazero. Ten boj v detskom telíčku, idem_nejdem, idem_nejdem, nakoniec prevalcovala vôľa to dokázať. Pomohla som mu s prezliekaním a potom si už len užíval beh cez mesto, za potlesku na červenom koberci. Ja keď som išla do prvej triedy, sme posledný prázdninový víkend vykopávali zemiaky na beňadínskych poliach, školská lavica bola vykúpením od roboty. Ale to len taká spomienka, prežila som, a on to s nami tiež nemá ľahké.

Po detskom preteku sme išli so Zbyňkom zaviesť bicykle a tašky na cyklo a bežeckú časť do Schüttdorfu, trochu nevýhoda, že štart a cieľ nie sú na jednom mieste, ale aj takáto maličkosť sa dala s prehľadom zvládnuť, pomocou parkovísk alebo verejnej dopravy. Keď som zbadala naše bójky na plávanie, tiež mi ostalo dusno. Jeden plavecký okruh, ale zato riadne dlhý, no ako každý, aj tento mal len 1.9 kilometra, ale škaredo sa na to pozeralo.

V nedeľu ráno sme išli autobusom a vlakom na štart v predstihu a v pokoji. Zbyňek nervózny ako pretekový panic a ja nervózna z bicykla, lebo hoci je to na 90 kilometrov len 870 m stúpania, stúpaš 20 kilometrov, zvyšná trať rovinka. Plávanie sa mi ani nechce rozpisovať, postavili sme sa do radu pre pretekárov s plánovaným časom 40 – 45 minút. Skákali sme do vody na dvojsekundový piskot a teda žiadna práčka, žiadne boxerske ťahy. Bójky boli tak ďaleko od seba, že som sa chvíľami strácala, a znova nachádzala smer. Vedela som, že plávam vpred aj keď chvíľami som si tým nebola istá. Konečný čas 46 minút dokazuje, že je načase niečo s tým plávaním urobiť. Zbyňek odplával za 0:38, čo mu môžem len závidieť. Depo som odbila za 6 minút, začínam si dávať vekom riadne načas. Ešte jeden ironman a stihnem ísť aj na kávu so šľahačkou, kým obujem tretry.

Bicykel som roztočila po pansky. Rýchlo a s plným močovým mechúrom. Trať viedla prvých 20 kilometrov dole kopcom a potom 20 kilometrov horekopcom. Lenže až taká nuda to nebola. Vošli sme do tunela a ja som musela kričať od radosti, vyšli sme na kopec za Dientom a kričali od radosti ostatní. Mne sa podarilo v kopcoch obehnúť pár ľudí, tak sa nakoniec zdá, že mi tie kopce predsa len idú, len musím popustiť uzdu a užiť si aj utrpenie. Trať išla ďalej do Maria Almu a Zell am See, kde na 60 kilometri povzbudzovači liali energiu do tela akoby to bol cieľ, len trebalo ešte 30 kilometrov zamakať a nenechať sa zmiasť slávou mesta. Veľa ľudí sa nechalo ošialiť. To boli moje ďalšie skalpy. Nevedela som sa dočkať Kaprunu a svojich maratóniek. Stratégiu ako obvykle som nemala vo vzorcoch, ale pocitoch. Prezuješ, uvidíš.

Bežecká časť išla do mesta, kde dav opäť šalel. No nebol to Uprising, ale na rakúšanov aj potlesk v dvojtakte je nesmierna žúrka. Mne úsmev ostáva na tvári až po konečnú obrátku, na druhej strane jazera. Trať išla okolo jazera, ďaleko a ešte aj do kopca. V zaujímavom nastavení mysle si len opakujem, niekde tých 21 kilometrov musíš nabehať. Miesto toho, aby mi buchol dekel z metrického systému, pijem teplú kolu a lejem na seba čistú vodu na schladenie. V meste rozdávajú gumičky do vlasov, prvá zelená, druhá žltá. Podľa odbehnutých kolečiek ju dobrovolníčki zacvakli na ruku. Neplánujem prestať ťapkať a tak sa mi opäť podarilo pár ľudí obehnúť. Záverečný beh mestom, za potlesku, beh červeným kobercom do cieľa to je bodka za tohtoročnou triatlónovou sezónou. Niečo nevyšlo, a možno niečo iné sa vyjasnilo. Zbyněk si to užil, (ne)prekvapivo s minimálnym tréningom vybúchal bicykel niečo málo nad tri hodiny a beh mu tiež ušiel o minútku pod dve hodiny. Ale spokojnosť a pýcha, lebo máme dobré zasadené semienko v našom železnom potomkovi.

Oravaman 2023

Vysnívané hory, vydupané kilometre, a neúspešný koniec. 14 minút ma delilo od možnosti vybehnúť na Brestovú. Zamrzí, ale bojovala som na bicykli do samého konca v sprievode záchranárov, ktorí sa 20 kilometrov prizerali, ako sa pomaly rozplýva môj sen.

V piatok sme sa ponáhlali, aby Gabko stihol svoj prvý duatlon a ja aby som stihla odložiť bycikel. Gabko si nakoniec zabehol po bronzovú medailu v kategórii 4-5 rokov.

Noc pred sobotným pretekom bola nepokojná, ale veľa spánku som aj tak neočakávala. Stretli sme kamarátov, borcov aj Robocopa.

Plávanie v 21°C Mare bolo asi jedno z najteplejších plávani. Deň hlásili horúci, takže schladenie by prišlo vhod. Prvé kolo som odplávala za 20 minút, čo teda nebol bohvieaký čas a druhé kolo som spomalila a odplávala som ešte horšie, za 24 minút. Videla úhora ako ma spokojne podplával a ja som nespanikárila, čo ma prekvapilo ešte viac. Ale čakali ma Huty. Hlavu som mala čudne vyladenú, nič sa nepokazilo.

Bicyklová trať išla z Liptovskej Sielnice do Oravíc, cez Huty, v Oraviciach otočka späť na Huty a dole a zase Huty do Pribiskieho. Všetko išlo podľa plánu, nič nechýbalo vodu som mala, keďže občersvenie nepodávajú, teda okrem nejakej vody na Holici. Mala som na tyči obmotanú poživeň, pumpu a vodu akurát na 90 kilometrov. Cesta do Oravíc sa opticky ťahala dole, ale fyzicky som stúpala. Zaujímavý úkaz. Príjemné stúpanie, otočka a horsa do Zuberca po ďalšiu výživnú šľapanicu s výhľadom na Liptovskú Maru, ale to už som mala sprievod. Za mnou boli síce ešte dvaja-traja závodníci, ale asi v Zuberci odbočili priamo na Pribiskô a ja som ostala na chvoste, kde sa na mňa nalepila záchranná eskorta, polícia a tuším aj nejaká motorka. No súvislá karavána na uzavretej trati. Odmietala som sa vzdať, veď stihnúť som to mohla. V zjazde z Hút som zdravila, ostatných závodníkov, ktorý išli tretí a posledný krát na Huty. Náhodní cyklisti aj motorkári ma povzbudzovali. Ktovie čo si mysleli oni, ale najdôležitejšie bolo, že sila vo mne ma nútila šľapať do pedálov ako o život, pred Matiašovcami posledná otočka a hor sa do kopca. Naposledy. Pocitovo som bicyklovala čoraz pomalšie, ale podľa garmina som si držala stabilnú výšľapovú rýchlosť. Verila som, že v zjazde stavím vabank a maximálkou 66.5 som sa rútila do T2 vymeniť bike za tenisky. 66km/h nie je veľa. Ale som dvakrát zošrobovaná a mám dvoch super chlapov, ktorým by bolo bezo mňa smutno.Takže s rozumom. No, ale so 14 minútovou stratou na biku do časovej brány. Niekde som spravila chybu, a ani nie som borec, ale tak mi tam bolo dobre, že tušim tento dlh prídem splatiť aj o rok. Okrem toho Gabko má jasno kam chce ísť o rok po medailu a Zbyněk tiež poškuľoval po Západkách. Uvidíme, ale Oravaman má parádnu atmosféru a za tú ďakujeme. Bolo ako ešte nebolo. Alebo bolo ako už nebude? Neviem, fuurt dačo.

Lazová Stovka 2023

Moja siedma účasť na Lazovej stovke, ak nerátam jednu Covidovú self-supported, sa blíži. V piatok po práci vyražam na klasický road trip smer Prašník – RS Dúbrava. Tentokrát to beriem cez Záhorie so zastávkou v Prievaloch na pivo v Sandorfe. Pivo však beriem len fliaškové a pokračujem ďalej. V stredisku už je dosť rušno, a tak rýchlo parkujem, aby som mal v aute rovinu na spanie. Dávam si večeru a pivko zo Sandorfu a idem sa zaregistrovať. Po registrácii si dám ešte jedno pivo a idem spať.

Ráno ma prebúdzajú svetlá áut bežcov, čo si dopriali luxus spánku doma v posteli, ale čas štartu sa blíži a tak sa chystám a s dropbagom v ruke idem na štart. Prichádzam práve včas, sotva ho dám na kupu, už je odštartované. Som síce medzi poslednými, ale rýchlo sa posúvam dopredu. Nad Lopúšnou dolinou ma zastihne brieždenie.

Na kontrole “Bradlo” sme krátko pred jej oficiálnym otvorením, ale “švédske stoly” sú už nachystané, a tak hádžem do seba pár drobností a pokračujem ďalej smer Podbranč. Trasa je rovnaká ako po minulé roky. Na kontrole Podbranč by mala byť Gabika s Gabkom, len ich najprv nikde nevidím, až zrazu zbadám za rohom Gabka. Dávam si nealkoholické pivo a sušienku a lúčim sa s kontrolou, ďalší cieľ – Vrbovce.

Ide sa mi na počudovanie stále dosť dobre, a tak do Vrboviec prichádzam pred jedenástou. Dávam si len tekutiny. Stále nie som hladný a úprimne sa už teším na polievku vo Filipovskom. Tu nám Slavo zariadil viacmenej “cestný úsek” a s cedulkami o sklone a dĺžke stúpania mám pocit ako na cyklotrenažéroch. Snažím sa čo najviac využiť relatívne dobrej behateľnosti tejto časti, aby som si zlepšil priemerku. Konečne Filipovské a vysnívaná polievka. Rýchlo ju zjem, doplním tekutiny a fičím ďalej smer Javorina.

Tento úsek ma asi najviac vytrápil. Sotva sa vlečiem, a keď na Javorine stretávam môj support tím, tak sa mi skoro ani nechce ďalej. Nakoniec ma ale namotivujú a ja si pomaly klusám do Cetuny.

Tam si doprajem jedno čapované a slaninu a môžeme vyraziť ďalej spoločne s Danom. On síce len kráča, ale ja musím za ním občas aj pobehnúť. Nakoniec dolu kopcom do Višnoveho sa mi ho podarí aj rozbehnúť. Za Višnovým nás čakajú krásne singletracky až skoro po Veľký Plesivec. Užívame si pomalý západ slnka, ale až po poslednú kontrolu to ide stále bez čelovky. V Šípkovom už len kofola a môžeme sa vidať na posledný úsek.

Tu to Slavo nostalgicky poňal cez Vrbové, ale okrem tej nostalgie samotná trať nestojí za veľa, a tak som rád, keď sa vymotáme z Vrbového a okolo priehrady zamierime k poslednému stúpaniu. Za ním už len rovinka a zbeh rozjazdenou lesnou cestou a sme v cieli, tentokrát s výsledným časom 17:28. Sice o 8 minút horší čas ako minule, ale inak maximálna spokojnosť. Tam už len kofola a pár slov s kamarátmi a môžem sa vidať na cestu domov lemovanú lesnou zverou.

Strážovská 50

Májové prebehy patria Strážovským vrchom. Kopce pomaľované roznymi odtieňmi zelenej, listnáče s ihličnanmi, lúky plné voňavých bylín a to všetko na 50kilometroch s prevýšením 2500 metrov. Noc pred štartom som mohla trochu viac pospať, ale nie som askét, ani bohvieaký atlét, tak som si užívala s kamarátmi pekný piatkový večer pri vínku.

Tak trochu to bolo poznať od samého rána. Ale prestalo pršať, chlapci ma zaviezli na štart a moju priepustku v kopcoch mi nemohlo nič pokaziť. No jedine, žeby mi nenaskočila navigácia, to som úplne stratená. A keď sa má čo pokaziť, to sa rado pokazí. Po dvoch-troch kilometroch som musela budíky trochu preklikať, lebo mi nechceli ukazovať smer. Trať poznám, ale za rok sa môže v našich kopcoch veľa zmeniť, alebo aj celé lesy možu zmiznúť. Našťastie nezmizli, krásne sa zelenajú nad Trenčianskymi Teplicami, kde bol štart aj cieľ. Príjemné počasie, žiaden dážď ani spaľujúce slnko, to sa mi bude cupkať. Zuzka mi po štarte vraví, že som asi vo forme, a mne ďalších 10kilometrov máta v hlave, či neprepaľujem. Keď ma v stúpaní na Baske došla, aspoň sme trochu pokecali, potiahli ma aj po hrebeni ešte kus, ale nemohla som ich ľahúčke tempo ustáť. Len som ich sledovala, ako sa vzďalujú a ja môžem opäť trochu rozjímať osamote. Do druhej občerstvovačky k bufetu Partizán, ma trápili kŕče v lýtkach a to som si nechcela ani predstaviť, ako budem stúpať na Vápeč a ešte aj bez palíc. Na občerstvovačke som si zobrala magnézium a nejaké bublinky, ale neostalo mi bohvieako lepšie. Tak len pokorne a v tichu mi trebalo na Vápeč vystúpať. Niekde mi palice naozaj chýbali, inde mi aspoň zbytočne nezavadzali. A keďže myseľ je programovateľná, tak som sa presvedčila, že bez palíc mi to predsa len ide lepšie, do kopca na prd, ale zvyšné úseky zľahúčka. Čo bola požičaná mantra od Zuzky. Na Vápeči som si urobila dôkazovú fotku, radšej dve, lebo vždy tam je niekoho riť, taká tam býva tlačenka. A hybaj do Poruby.

Na tretej, poslednej občerstvovačke bola kempovacia stolička, do ktorej som sa nachvíľu zložila. Zlatí dobrovoľníci vraj, či mi netreba voľačo. Netreba, vyzerám asi úboho, ale som v pohode. Tak som radšej suché, slané TUC dožula poklusom do posledného 15 kilometrového úseku. Jooj, tento úsek nemám rada, ale kódovací program na túto obernudu fungoval. Vedela som, čo ma čaká, zľahúčka som bežala, čo sa behať dalo, a odchodila kopce. V osamení, až som sa bála, že som posledný človek na trati. Veľmi príjemný les, krásne mohutné buky, jemné behateľné vlnky, ale hrozná otrava. No v Tepliciach opäť akcia ku dňu matiek zaplnila námestie, čo bolo počuť aj v lese nad mestom. Dobehla som s Gabkom, a dokonca o 22 minút rýchlejšie ako minulý rok. Plán bol zabehnúť 50tku pod osem hodín. Podarilo sa, hoci len o dve minúty. Ale bolo pivečko, boli kamaráti a bolo mi opäť fantasticky. Akcia SVK Ultra Trail sú top, stále pribúdajú noví bežci, ale ostávajú aj tí starí známi. A za to som vďačná, že ich mám kde stretnúť.

Morkovské podzimní běh

Prišli sme sa zaregistrovať ráno do Sokolovne, kde bola ozaj len hŕstka ľudí. Štart bol rozdelený podľa dĺžky trate. 25 kilometrový okruh s prevýšením 540 m štartoval o 11 hodine. Snažila som sa presvedčiť Zbyňka, či by si predsa len nepredĺžil pohyb v prírode, čerstvo pocukrovanej novembrovým snehom. No chlapský soplík neoblbneš, raz je zelenší, odporúčania odborníkov radia kľud a nohy v teple alebo maximálne desať kilometrov s prevýšením 160m.

Pred jedenástou sme sa išli schladiť pod slavobránu Morkovského biku, triatlonu a najnovšie aj behu. Morkovice-Slížany sú svojím športovým zanietením preslávený. Na štart som sa postavila so známym z ultrabehov a ďalšou skupinkou bežcov. V celkovom počte 15 kúskov. Bolo jasné, že budem posledná, ale všetko nasvedčovalo tomu, že to bude zábava. Bežala okrem mňa ešte jedna žena. No mala také dlhé nohy a rýchle tempo, že sme si ledva popriali veľa zdaru.

Ušli mi samozrejme všetci, trať mala byť dobre značená a ja som sa s veľkým kľudom zverila do rúk organizátorského značenia v absolútne neznámom prostredí. Teda až na okolie Kleštenca, ktorý poznám z cestného bickykla na Morkovském triatlonu. Po šiestich kilometroch sa zjavil stolík s dobrotami a dvaja dobrodejovia, ktorým som len zakývala a išla som naháňať skupinku chrtov. Tým ako veľmi som nezorientovaná a stratím sa aj vo vlastnej záhrade, som celú dobu netušila, kde vlastne som, bola to len zasnežená trať, miestami klzká na spevnenej ceste a poprepletaná tak, aby som čarovný stolík stretla ešte dva krát. Ale to som už nepohrdla karbohydrátmi, čo mi tam nechali 25tkári a keďže toho neostalo veľa predpokladám, že sa cez občerstvovačku prehnali kobylky z desaťkilometrovej trati, ktorá štartovala o 12tej.

Trať bola značená perfektne, dostala som sa do cieľa za 2:38 minút. Zbyněk svoju desinu zdolal za krásnych 50 minút, 5 v kategórii s 11minútami na celkového víťaza. Ja som dobehla posledná, prvá v kategórii a druhá žena. V areáli mali zapálený oheň a trochu sa mi aj z moravskej slivovice ušlo, aj spoločnosť zahriala na duši. Akcia nečakane zasnežená a úplne na jednotku.

Zhrnutie triatlonovej sezóny

Kombinácia plávania, bicyklovania a behu nás úplne pohltila. Keď sa nám nechce behať, skočíme do vody a keď máme chuť na vietor vo vlasoch osedláme bicykel. Prípadne sa úplne utrhneme a blbneme v troch rôznych športoch v jeden deň.

Zbyněk svoju sezónu začal polovičným ironmanom v St. Pöltne na konci mája, i keď rozklusal sa na Lazovej stovke už v apríli. St. Pölten je príležitosť na rodinné kempovanie v aute. Bicykle sme si zobrali všetci, aby sme s Gabkom boli mobilnejší, keď budeme povzbudzovať tatina. Čo viac očarí pred areálom plným niekoľko tisícových bicyklov? Starý favorit vytunený novým sedlom a kolesami. To bolo smiechu, keď videli štvoročného chlapca a bláznivú mamu na favorite. Ešte aj požiarnici nás povzbudzovali popri ceste. No a pretek vyšiel parádne, voda optimálna a dážď sa nakoniec nespustil. Zbyněk si odmakal nádherných 5 hodín 43 minút. Slzičku uronil za potopenými hodinami. Pri výbehu do Ratzerdorfer see si všimol, že hodiny sú v čudu, teda vo Viehofner see. Časy som mu hlásila od brucha, takže viacej makal, lebo nevedel ktorá vlastne bije. A tak záverečný polmaratón si struhol za 1:51 minút.

Zlínsky okres má krásnu TRIseries, ktorá sa začala v Kroměříži Kromplmenom. Jediný pretek z okresného pohára, ktorý sa pláva v jazere. Tam som začala sezónu ja a Zbyněk len pokračoval vo svojom dobre rozbehnutom triatlonovom vlaku. Šprintik na necelé dve hodinky zábavy. Potešilo ma, že z vody som vybiehala pred Zbyňkom, čo sa samozrejme už nezopakovalo, hlavne aj preto, že zvyšné preteky pohára sú v bazéne podľa štartového poradia. Na hlavný pretek sme mali celkom dobre našliapnuté.

Moraviaman je už koncom júna. Čo urýchlilo prípravu po zime. Na plný triatlon sme trénovali od marca, niečo na Rouvi, niečo na ceste, plávanie s trénerom a beh zase len na punkáčov. Ja som si odbehla aspoň Strážovskú 50, že či vôbec ešte toľko vydržím na nohách. Vydržala, ale bolelo. Na beh treba jednoducho behať. No a posledné tréningové týždne som bola unavená už aj v bazéne. Strašne sa mi nechcelo. Čo bude tá sila, ktorá ma dostane do cieľa ostávalo neznámou. Prosto ráno vstať, odplávať skoro 4 kilometre, naskočiť na bicykel a odkrúžiť 180 kilometrov a na maratón som už len rezignovane pobežkávala, aby bola doma ďalšia trofej. Teda dve. Moje umiestnenie na bedni s časom 13:54 a Zbyňkov prvý ironman za parádnych 13:25. Teda umiestnila som sa na stupienku v kategórii, len preto lebo zrušili Slovakmana a tak Moraviaman získal titul majstra České republiky. S tým sa dá chvíľu spokojne žiť. Kým ja som si dala po Moraviamanovi pauzu Zbyněk si ešte zabehol Malofatranskú 50, železný muž pivom odlievaný.

Seriál okresného pohára pre nás pokračoval mesiac po Moraviamanovi v Hulíne. Šprintík sme si dali za necelé dve hodinky, kým nám kamaráti postrážili Gabka. Spolu sme sa vyblbli v Hulíne na kúpalisku, kde sa dá parádne skákať z výšky. Olympijský Hulmen bol až v Septembri. Po rýchlej chorvátskej dovolenke som si doniesla pár ostňov z morského ježka. Som velký zberateľ suvenírov, ale našťastie nezanechali väčšie rany a tak deň vyšiel parádne. Ráno bolo len 8 stupňov, neoprén povolený, bez rozpakov sme sa navliekli do gumy. Otužilci, ktorí to odplávali bez neoprénu zo začiatku mrzli na bicykli. Triatlonovú sezónu sme zakončili po závodným pivečkom na kolotočoch a cyklotúrov s Gabkom. V seriály som skončila 11 z 56 žien a Zbyněk sa ukotvil na 33 mieste z 333 mužov.

Moraviaman 2022

Zapáčil sa Zbyňkovi triatlon až tak, že si chcel aj on pospevovať I am Ironman. Voľba padla na domovskú scénu. Moraviaman má zázemie v Otrokoviciach na Šterkáči, čo je toť hneď za kopcom od chalupy. Plávanie 3.8 kilometra na Šterkáči, 180 v piatich okruhoch ku Záhliniciam, späť do Tlumačova, na Kotojedy a spať. No a maratón na záver popri Morave.

Niečo sme potrénovali a vyrazili na registráciu. Veľké sklamanie prišlo, keď mi nevedeli nájsť čislo, tak mi priradili bezmenné číslo. Na nálade mi to nepridalo, už aj tak sa mi nechcelo, ale prebrali sme si štartovacie balíčky a išli sa chystať na chalupu.

Ráno bolo popršané, zamračené všetko vyzeralo sľubne, čo sa zmenilo na grilovačku. Ráno sme zaviezli bicykle do depa, nachystané balíky zme zavesili na svoje čisla a išli sa rozplávať. No Zbyněk sa rozplával, ja som si išla ešte zabehnúť späť do depa, aby som zaniesla šlapky, čo som si zabudla vyzuť. Tak som len preplávala k štartovnému polu, pustili známy tlkot srdca a odtrúbili štart. Začala sa práčka, z ktorej som sa vymanila pri druhej bojke, spomalila som, teda borci mi ušli a ztiahli so sebou aj Zbyňka. Ukludnila som sa a plávala som od bójky ku bójke bez nejakého stresu, dvakrát výbeh na súš cez časomieru. Pri prvom výbehu som v skoku späť do vody hodila pupkáča, ešte pred celkom slušným hľadiskom, no veď nech maju aspoň na čo pozerať. Eliťáci ma obplávali a pri mojom druhom výbehu z vody som už len videla ako utekajú do depa, mňa čakalo ešte jedno kolo vo vode. Na bicykel som sa už veľmi tešila, lebo predsa len hlava vie lepšie rozmýšľať, keď má viac kyslíka. V depe mi pomohla slečna zbaliť neoprén a popriala veľa šťastia.

Sadla som na bicykel, Zbyňek ma preplával o 8 minút a stretli sme sa niekde pred Tlumačovem, kde som mu zakričala, že mi chrčí bicykel. Citíla som sa ako na dvadsaťročnom Favorite. Pri druhej otočke, keď ma stretol pri Kotojedoch sa zľutoval nado mnou a išiel pozrieť, čo to je za zvuk. Na nič sme neprišli, všetko bolo normálne. Zastavili sa pri nás rozhodcovia na motorke. Zdalo sa, že je fakt všetko v pohode, asi tam bol zaseknutý kamienok niekde medzi plášťom a rámom. Sadám na bicykel a Zbyněk sa točí späť, zmäteným rozhodcom vysvetľuje, že sme manželia a chcel pomôcť. Ešte chvíľu ma sprevádzali, počúvali, a pýtali sa, ale cez rachot motorky aj tak prd bolo počuť, ale za ochotu som im bola vďačná. Tak som sa zkľudnila a začala som makať. Na prvom koliečku som si omrkla trať, kopec za Střížovicami s prevýšením 8% bol príjemným rozptýlením a možnosť sa pretiahnuť na bicykli a odsadnúť z aeropozície. Uvidíme ako to bude vyzerať v piatom kole. V Otrokoviciach bola jediná občerstvovačka na 37kilometri, voda, ionťák, týčinka a v treťom kole som počula sendvič. Tak som si ho zobrala do štvrtého kola a žula som ho až po obrátku za Záhlinicami. Pravidelne som pila, vždy jednu fľašu ionťáku. Kývali sme si so Zbyňkom a aj keď sa rozfúkalo, dalo sa šlapať, lebo aspoň raz fúkalo na obrátke do chrbta. Posledné piate kolečko, bolo už utrpenie, v stúpaniach mi štyrikrát spadla reťaz, čo bol najmenší problém, ale aj tak dosť na nervy. Střížovice po piaty krát bolo cítiť v stehnách. Zbyněk vravel, že videl nejakého pretekára šľapať pešo do kopca, no to bol záložný plán, našťastie som to zvládla. Do depa som išla plná sľubov, že na bicykel tak skoro nesadnem. Bicykel som nakoniec zvládla za 6:43, Zbyňek za krásnych 6:17.

Už sa len predsvedčiť obuť maratónky a krúžiť 42 kilometrov, zase tie nešťastné obrátky. Deň začal byť vypečený a bezveterný a mne sa vôbec nechcelo. Obula som sa, veď reku idem si obzrieť trať a až to nepôjde končím. No ale, keď už som mala odbehnutých prvých desať kilometrov, tak som išla do druhej obrátky tak nejak odovzdane, že to bude ešte dlhý deň. A aj bol, horúci, ale okolo Moravy to bol tak nejak pekné a mohla som si obzrieť ako beží maratón Petr Vabroušek, alebo Helena Koptopulu, eliťáci sa trápili rovnako, len v úplne inom tempe. Priebežne sme sa stretávali so Zbyňkom, hlásili si stav, rozpoloženie a žalúdočné problémy. Ja som to odbehla v mega kombinácii, ktorá by mala fatálne následky, ale fungovalo mi to poriadne. Melón a nealko pivo. Tretie kolo som mala najrýchlejšie aj som sa na Zbyňka trochu dotiahla. Ale niekde v štvrtom kole som sa schuti napila vody, lebo som bola veľmi smädná. Poriadne ma ohlo v páse a milá voda sa vypýtala von. Nejaký účastník sa ma pýta, či mi má zavolať pomoc. Len som mávla rukou, vravím, to je len voda, pre pivára ťažká. Som v pohode ďakujem. A išla som doraziť aj bežeckú časť, síce len chodecky, ale rezko. Už sme si vymieňali také tie reči o poslednom kole s okolobežiacimi. Gratulovali mi, povzbudzovali ma, čo je naozaj úžasné, keď ocenili môj pupkatý výkon. Hodiny som nesledovala, lebo, čo nasledujem. Viac zo seba aj tak nevydám a ak idem je v podstate jedno, pokiaľ idem vpred. Pri vbiehaní ku jazeru som to už pocítila, začala som šmatlavo klusať, ľudia ma povzbudzovali a ja som celá šťastná už len naznačovala, že je to cieľ. Chlapi s medailami mi kričia späť: joooo je to doma. joooo. Ach tento cieľ, hoci mi to trvalo 13:56 minút dopracovať sa do cieľa, stálo to za ten pocit. Moderátor kričí moje meno, ja už ani nedýcham jak úžasné je to byť v cieľi. A on ďalej pokračuje, víš co Gábino, je to bronz v kategori. Odpadnem. Môj milovaný Zbyňek svojho prvého Ironmana zvládol za 13:25 minút. Slečny mi podali pohár šampanského. Vypila som ho na ex, v bruchu niečo zabublalo, ale ustála som to. No pivko po preteku sa predsa len vypýtalo von. Zbyňek celý zmätený pozerá, čo sa deje. No ale, kto negŕcal, nedal do toho všetko.

Strážovská 50 vol. 2

Kedysi dávno, keď ultra na Slovensku bol ťažký punk, bol Beh Strážovskými vrchmi. Dnes je to Strážovská 50 a chrti, ktorí obsadia pódium v mužskej a ženskej kategóri sú už mimo môjho chápania. Prebehnúť 50 kilometrov s prevýšením 2500 metrov v čase pod päť hodín je veľká frajerina.

Ja som išla pochopiteľne pomalšie, veď treba sa aj pokochať a okrem toho na tohtoročné ultra sa ešte len ladím. Vymysleli sme si opäť nejaké somarinky na tento rok, tak nám treba potrénovať, ideálne v slovenských kopcoch a v spoločnosti kamarátov. Na štarte sa zišli samé legendy, s ktorými sme ešte na bánovskú stovečku zaspomínali, borci, ktorí prekonávajú neuveriteľné časové rekordy a vôbec okolo 200 účastníkov, ktorí keď chceli mohli ostať v cieli na pivo, kofolu, no skrátka po hromade bez odstupu a pod jednou strechou. Štartovali sme za sľubného mrholenia, ktoré nakoniec za Trenčianskymi Teplicami ustalo. Už ťažšie sa dalo ustáť blato po dvojnohom stáde natešených bežcov. Ale bahníčko vystriedali omšenské lúky, hmla sa pomaly stratila do údolia a na Baske začalo vysvecovať slniečko. Stúpala som sama v tichu, spoločnosť som nevyhľadávala len som si veselo ťapkala. Teda nebolo to vždy úplne veselé, keď som videla ako ma niekto takmer rovnakým tempom obieha a mizne v ďialke, zdanlivo bez väčšiho úsilia. Ľudia zrýchleviavajú.

Na Homôlku som dobehla už takmer bez vody, tak som sa len rýchlo dotankovala, ale zdržiavala som sa minimálne. Na päťdesiatke sa neradno vykecávať, všetko sa počíta. Hor sa na Vápeč. Išlo to tak nejak samé, bez reptania, čo je čudné bo ja keď kopec ešte len tuším, mám hmlu pred očami, ale čo sa nedá odbehať stále sa dá odchodiť. Fotka na Vápeči s výhľadom a lýtkami ostatných účastníkov, lebo sa nás tam vela zišlo. Do Hornej Poruby to už išlo samé, ani čo by som zabudla, že ešte 15 kilometrov do Trenčianskych Teplíc. A veru zabudla. Aj na tie kopčeky som zabudla, tak mi treba, veď mi Zbyněk nostalgicky vravel, že je to nekonečný úsek. Pff. No a bol. Stále som len čakala na siluetu jeleňa, čo sa tam kedysi týčila, ani jeleň, ani cieľ. Ušami som sa snažila zachytiť ruch kúpeľného mesta, nič len ticho lesa a predo mnou rovnako utrápený účastník. Jeleňa som nevidela, ale zato ma Zbyňek prekvapil. Spolu sme si zabehli záverečný kilometrík, ja na pivo a on len ako môj odvoz, že na deň matiek, nech si to užijem. Zlatíčko. Do cieľa som prišla za 8:20 minút, slušná priepustka. Tak aj pivečko bolo, aj kamaráti zlatí a organizátorom opäť vďaka, nielenže ich radi vidíme, ale vždy sa máme ešte na čo tešiť.